Guide til at optimere din hjemmeside

Jeg kan høre at der er stemning for en guide vedr. optimering af hjemmeside her på min blog. 

Det er også et meget aktuelt emne da der er hård konkurrence på nettet og taget i betragtning af at Google i dag er den moderne telefonbog så er det jo vigtigt at være med der hvor kunderne kan finde en. 

Derfor har jeg skrevet en lille kort guide om hvad du kan gøre for at optimere din hjemmeside og få mere trafik. God læselyst

Content is king

Du kan gøre rigtig meget for at optimere din hjemmeside til Google, men har du hørt udtrykket “Content is King”?

Det betyder at dit indhold på siden er noget af det mest vigtige for at skabe en succesfuld hjemmeside. 

Forestil dig at du er Google bruger, og gerne vil vide hvordan du starter en blog. Du går ind på Google og skriver “Hvordan starter man en blog” 

Du klikker på de første 2-3 resultater men finder hurtigt ud af at de ikke kan hjælpe dig. 

Hvad sker der så? 

Du går hurtigt væk fra siden og tilbage til Google ikke? Jo, nemlig!

Google registrerer dette, og med tiden får de en ide om hvorvidt de besøgende gider at blive på din side eller ej, fordi de finder, eller ikke finder, det de søger efter. 

Du skal altså skabe et indhold på din side som er værd at læse om for dine kunder. 

Men udtrykket “Content is King” er faktisk kun en halv sandhed, for du kan godt skabe verdens bedste indhold og stadig ikke få nogen besøgende. 

Men hvad skal der så til? 

Synlighed og markedsføring

Du ville aldrig åbne en cykelforretning ude midt i en skov, og forvente at kunderne bare kommer og besøger dig vel? 

Nej, for kunderne skal vide at du er der, og det skal Google også for at vise din side. 

Google rangerer din side efter flere ting, men en af dem er bl.a. hvor mange eksterne links der er til den.
 
Det kan f.eks. være links fra online medier, blogindlæg, SOME osv.

Hastighed og responsivitet 

En anden ting Google kigger efter er din sides hastighed. Der er jo ingen brugere i dagens Danmark der gider at sidde og vente på at en side loader. 

Et millisekund kan gøre en kæmpe forskel på om dine kunder bliver på dine sider eller ej, og om de overhovedet bliver ført ind på den i første omgang. 

Responsivitet handler om at din hjemmeside kan vises på flere formater. 

Ved du hvor mange kunder der bruger deres mobiltelefon når de søger på nettet? 
Svaret er 75%. Det er altafgørende at de 75% også kan se din side i et ordentligt format fra deres mobiltelefon. 

At optimere sin hjemmeside til Google kræver lidt faglig kunnen. 

Har du ikke den selv, eller orker du ikke at bruge tiden på at sætte dig ind i det, så kan du også vælge at få en specialist i Google optimering til at hjælpe dig.